מהי לקות למידה :
לקויות למידה הוא שם כולל לקבוצת לקויות המשפיעות על טווח רחב של מיומנויות לימודיות או תפקודיות. בעטיין של הלקויות האדם מתקשה ללמוד מידע או מיומנויות חדשים, או להפגין את ידיעותיו באופן הצפוי מאדם בגיל ובמנת המשכל שלו.
ללקות הלמידה יש השלכות על תהליכים קוגניטיביים. היא באה לידי ביטוי בקשיים משמעותיים של בעל הלקות שאינם תואמים את הצפוי מבני גילו ברכישת מיומנויות או בשימוש בכישורים של קשב וריכוז, שפה, קריאה, כתיבה, המשגה, תפקוד ניהולי או יכולות חישוביות, חברתיות או רגשיות.
הלקויות עשויים להתבטא בשלושה תחומים עיקריים:
תחום קוגניטיבי:
• ליקויים בקשב וריכוז.
• ליקויים בתחום השפה, קשיים בשיום או בקליטת חלקי דיבור מופשטים.
• ליקויים בתפיסה החזותית ובתפיסה השמיעתית.
• ליקויים התכלול הבין-חושי, בעיקר בערוצים החזותי והשמיעתי.
• ליקויים בהתמצאות במרחב והתמצאות בזמן.
• ליקויים בזיכרון, לטווח קצר ולטווח ארוך, ובזיכרון עבודה.
• ליקויים שונים בחשיבה, הכוללים העדר אסטררטגיות למידהיעילות, קשיים בארגון זמן, ארגון קשב, נוקשות בחשיבה ועוד.
תחום התנהגותי: הקשיים יבואו לידי ביטוי באימפולסיביות, אי שקט, קשיי ארגון ותכנון, ביצוע איטי ועוד.
תחום רגשי חברתי: בעיות רגשיות עלולות להתפתח עקב כישלונות חוזרים ותחושת חוסר אונים, המובילים להתפתחות דימוי עצמי נמוך וחרדות. לחלק מהתלמידים לקויי הלמידה יש קושי במיומנויות חברתיות והסתגלות חברתית נמוכה והם חווים דחייה חברתית. הם מדווחים על תחושות שליליות, כגון תחושת בדידות גבוהה ותחושת קוהרנטיות נמוכה יותר מעמיתיהם ללא ליקויי הלמידה.
הדרכים המקובלות כיום לטיפול בתופעה של לקויות למידה הן מגוונות. החל מטיפול תרופתי וכלה בטיפולים רגשיים והתנהגותיים.
עיסוק בפעילות גופנית הוא אמצעי נוסף ובעל יתרונות רבים, רגשיים, קוגנטיביים, וחברתיים לתלמידים הסובלים מלקויות למידה.
כיצד פעילות גופנית יכולה לעזור לתלמידים ליקויי למידה:
• אפיק להצטיינות ופיתוח תחושת מסוגלות עצמית: הפעילות הגופנית היא אחד האפיקים היחידים להצטיינות שאינו אינטלקטואלי בקרב צעירים. זהו תחום בו יכול הפרט לפתח תחושת מסוגלות עצמית שאינה תלויה בקשיים הלימודיים שלו. רוב שעות היום התלמידים מוערכים על פי הישגיהם האקדמאים בכיתה. קשיים בתחומים אלו יכולים להביא לירידה בדימוי העצמי של הפרט. הפעילות הגופנית היא תחום בו יש לפרט הזדמנות להצטיין ולהתבלט ולחזק את הדימוי העצמי.
• שייכות חברתית: הפעילות הגופנית מהווה מסגרת חברתית. חלק מתלמידים בעלי לקויות למידה הם גם בעלי קשיים חברתיים. מסגרת של ספורט יכולה להוות מסגרת חברתית תומכת בה הפרט יכול להרגיש תחושת שייכות והזדהות ואף לשפר את המיומנויות החברתיות שלו.
• הפחתת תחושות לחץ וחרדה. חלק מתלמידים בעלי לקויות למידה חווים תחושות של חוסר אונים וחרדה. נמצא שהעיסוק בפעילות גופנית מהווה מקור להפחתת לחצים, ויש לו השפעה מרגיעה על המוח. בנוסף, העיסוק בפעילות הגופנית מהווה הסחה מטרדות היום והדאגות.
• פיתוח שליטה עצמית וויסות עצמי: באמצעות פעילות גופנית הפרט לומד להתמודד עם מצבים המצריכים שליטה עצמית ודחיית סיפוקים. לדוגמא: במהלך פעילות גופנית עצימה כשהדופק עולה והשרירים כואבים יתכן ויתעורר הדחף להפסיק את הפעילות ולנוח. אך כאשר הפרט מתמיד באימון, למרות המאמץ, הקושי ולעיתים אף הכאב, הוא לא רק משפר את הביצועים והכושר אלא גם מאמן את עצמנו לדחות סיפוקים ולהתמודד עם קשיים.
פעילות גופנית משפרת את ביצועיי המוח. במחקרים נמצא קשר בין שיפור מערכת העצבים דרך פעילות גופנית מסוימת לבין ליקויי למידה וליקויים חברתיים. באמצעות אימון גופני נוצרים קשרים עיצביים חדשים שעוזרים למוח להתגבר על הלקויות השונות. גוף בריא הוא בסיס לתפקוד מנטאלי טוב יותר. כשאנו מניעים כל מערכות הגוף עובדות באינטגרציה, הגוף והראש, נוצרים קשרים זמינים יותר במוח המאפשרים למידה, התמקדות וריכוז.
לסיכום, ניתן לראות שבאמצעות פעילות גופנית ניתן לשפר את התפקוד הקוגנטיבי, רגשי, חברתי של הפרט לקוי הלמידה. זהו כלי זמין לכל אחד (רק צריך להחליט ולהתחיל), ללא תופעות לוואי (כמו טיפול תרופתי), וניתן להשגה בעלות מינימלית ולכן מומלץ מאוד.
איריס עצמון M.A. פסיכולוגיה-יישומית-ייעוץ חינוכי מטפלת משפחתית וזוגית מנחת סדנאות וקבוצות מגשרת מרצה לפסיכולוגיה בקורסים של מכללת וינגייט